15 września 2013

Matura dla niesłyszących

W tym roku będę zdawać maturę, dlatego ładnie sobie tu wszystko wypiszę na temat egzaminu maturalnego.

Wszystkiego można się dowiedzieć bezpośrednio ze strony CKE, a konkretnie stąd, trzeba wejsć w link "Komunikat o dostosowaniach".


W skrócie:
- arkusze na poziomie podstawowym z polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie i języka obcego są dostosowane do osób niesłyszących,
- pozostałe przedmioty zdaje się normalnie, ale można zyskać pół godz dodatkowego czasu z niektórych przedmiotów, możesz to sprawdzić w tabeli poniżej.

Część ustną z polskiego zdaje się tak jak wszyscy normalnie. Jednak jako osoba niesłysząca można zyskać dodatkowe kilka-kilkanaście minut na wszelki wypadek, np. po to, by komisja mogła powtórzyć pytania.

Co do przedłużenia czasu to można sprawdzić poniżej, słyszący mają arkusz A1, a niesłyszący A7:

Trzeba też się upewnić, co jest napisane na orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, ja mam napisane na dole "na czas kształcenia w szkole ponadgimnazjalnej z uwagi na: [...] wadę słuchu - uczennica niesłysząca", to jest ważne, jest to warunek pisania arkuszy dla niesłyszących (a nie standardowych lub dla słabosłyszących).

Mam nadzieję, że komuś pomogłam, sama też szukałam takich informacji i właśnie takie znalazłam :) Pozdrawiam serdecznie.

P.S. Od przyszłego roku będą inne matury (rocznik 1994 ma nową podstawę programową) i wtedy moje informacje mogą już nie być aktualne.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz